گروه علوم و مهندسی خاک

خاک به عنوان یکی از مهم ترین اجزاء تشکیل دهنده طبیعت و بستر رشد گیان توسط عوامل و فرآیندهای مختلف طبیعی در طی زمان های مختلف طبیعی در طی زمان های نسبتا طولانی تشکیل می گردد. آگاهی ازویژگی های خاک در جهت بهره برداری و مدیریت صحیح این درمنبع خدادای ضروری است. آگاهی از روند تشکیل و تحول خاک، شناخت خاک و اجزا آن درک ارتباط عوامل مختلف موثر در خصوصیات خاک، مدیریت عملی و جامع نگر در بهره برداری افزایش حاصلخیزی و پتانسل تولید، جلوگیری از تخریب منابع خاک و توجه به مبانی کشاورزی پایدار ضرورت ایجاد و اهمیت این رشته را روشن می نماید. بعلاوه توجه به خاک یکی از الزامات توسعه پایدار، ارتقاء استانداردهای مدیریت و ایجاد امنیت غذایی برای جمعیت در حال رشد کشور است. 

پیشرفت های گسترده و سریع در زمینه های مختلف علوم و مهندسی خاک و ضرورت انتقال یافته های آموزشی ، پژوهشی و کاربردی به دانشجویان ، بازنگری عناوین ، سرفصل ها و محتوای دروس نظری و عملی را اجتناب ناپذیر ساخته است . با توجه به گذشت زمان نسبتا طولانی از آخرین بانگری انجام شده در سطح ملی (آخرین بازنگری سال ۱۳۸۱) و منطقه ای و دانشگاهی ، بازنگری جدید شدیدا مورد نیاز می باشد که با لطف الهی و همراهی همه گروه های علوم و مهندسی خاک سراسر کشور صورت پذیرفته است و اینک جهت اجرا ارائه می گردد.

تربیت دانشجویان توانمند جهت مدیریت و تامین نیازهای تخصصی مرتبط با علوم و مهندسی خاک از اهداف این برنامه است . امید است ساختار نظام مدیریتی کشور قابلیت به خدمت گرفتن و بهره برداری لازم از سرمایه های انسانی تربیت شده را فراهم نماید.

با توجه به نیازهای متفاوت مناطق مختلف کشور از جهات اقلیمی ،علمی ، اقتصادی ، و مدیریت و لزوم تامین این نیاز ها توسط مراکز دانشگاهی و گروه های علمی و آموزشی علوم و مهندسی خاک ، این برنامه در پنج گزینه مختلف ارائه می گردد که بسته به تصمیم هیات دانشگاه مربطه ، هریک از دانشگاهها می توانند یکی از گزینه ها و یابه طور همزمان چند گزینه معین را اجرا نمایند .به منظورتنوع بخشیدن به آموزشی می توانند تا ۲۰ درصد از سرفصل ها و یا محتوای دروس را (بدون تغییر عنوان درس )  با تصویب مراجعه ذیصلاح دانشگاه خود تغییر دهند .

هدف 

دوره کارشناسی "علوم و مهندسی خاک " با هدف تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص در علوم و فنون مربوط به رشته علوم و مهندسی خاک و بهره برداری از منابع اراضی در جهت نیل به خود کفایی در زمینه کشاورزی ایجاد شده است . متخصصین این رشته با یادگیری علوم و فنون مربوطه و استفاده از دستاوردهای علمی و پژوهشی در جهت رفع مشکلات و ارائه راه حل های لازم در شناخت و بهره برداری از منابع خاک کشور فعالیت می نمایند .

برنامه درسی

دوره کارشناسی :   جمع واحدها  ۱۴۰ واحد 

دوره کارشناسی ارشد :  جمع واحد ها ۳۲ واحد 

دوره دکتری :    جمع واحد ها ۳۶ واحد 

مشاغل مرتبط با رشته علوم و مهندسی 

  •         - کارشناسی تجزیه خاک و آب
  •         - متخصص تغذیه گیاه و توصیه‌های کودی
  •         - کارشناس نقشه بردار و ارزیاب خاک و زمین
  •         - متخصص خاک در امور فضای سبز و گلخانه‌ها
  •         - تهیه‌کننده طرح‌های حفاظت خاک و آبخیزداری
  •         - صاحب نظر در امور آلودگی خاک و آب
  •         - صاحب نظر در زمینه نیاز آبی گیاهان، روابط آب-خاک و گیاه
  •         -صاحب نظر در زمینه‌ی میکروبیولوژی و بیولوژی خاک
  •         علاقه‌مندي به طبيعت و علوم وابسته به آن، شرط اصلي براي تحصيل در اين رشته است؛ علاوه بر آن داوطلبان ورود به اين رشته بايد از توان و دانش بالا در زمينه‌هاي شيمي، رياضي، قدرت تجزيه و تحليل کافي، پشتکار و دقت فراوان و توان جسمي نيز برخوردار باشند. شايان ذکر است که علاوه بر کارهاي آزمايشگاهي، بخشي از فعاليت‌ها به صورت عمليات صحرايي خواهد بود، بنابراين تحصیل در این رشته فعاليت نسبتاً زيادي را مي‌طلبد.

کارشناس علوم خاک می‌تواند در بخش دولتی و یا خصوصی خدمت نماید. در شرایط فعلی کارشناس علوم و مهندسی خاک در بخش دولتی در یکی از موارد زیر به خدمت گرفته می‌شود.

  •         - موسسه تحقیقات آب و خاک کشور و واحدهای تابعه در شهرهای مختلف در زمینه‌های حاصلخیزی خاک - تهیه نقشه خاک - نیاز آبی گیاهان - فیزیک خاک، بیولوژی خاک  و ...
  •         - بخش حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کنترل فرسایش های آبی و بادی و...
  •         - سازمان حفاظت محیط زیست
  •         - موسسات آموزش عالی و هنرستان‌های کشاورزی
  •         - کارشناس آزمایشگاه‌ها
  •         - آزمایشگاه کارخانه‌های صنعتی در ارتباط با آلودگی خاک و آب
  •         - شهرداری ها و خدمات مشاوره ای فضای سبز
  •         در بخش خصوصی فارغ التحصیلان این رشته میتوانند با کارشناسان آزمایشگاه های تجزیه خاک، کود و گیاه و مهندسین مشاور ارائه کننده خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های مرتبط همکاری نمایند.


در نیمسال دوم  ۱۳۸۷ رشته خاکشناسی در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان با تعداد دانشجو در نوبت دوم بصورت مستقل تأسیس گردید. در سال ۱۳۹۳ این رشته بصورت روزانه دانشجو پذیرفت.

در سال ۱۳۹۰ در مقطع کارشناسی ارشد  و در سال ۱۳۹۱ در مقطع دکتری در گرایش شیمی و حاصلخیزی و پیدایش، رده بندی و ارزیابی خاک دانشجو پذیرفت.از مهر ماه ۱۳۹۴ نیز در مقطع دکتری در گرایش فیزیک و حفاظت خاک دانشجو می‌پذیرد. همچنین از مهر ماه ۱۳۹۴ دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد با ۳ گرایش فیزیک و حفاظت خاک، پیدایش، رده بندی و ارزیابی خاک و شیمی و حاصلخیزی خاک پذیرفته خواهند شد.

در نیمسال دوم ۹۴-۹۳ با تلاش مدیر گروه سایت جداگانه ای علاوه بر سایت دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان برای رشته علوم و مهندسی خاک طراحی شد تا دانشجویان بتوانند از مطالب آن استفاده کنند. www.soilgroup.ir