گروه علوم آب

گروه مهندسی آب دانشگاه لرستان از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در راستای تربیت دانشجویان متخصص در زمینه علوم و مهندسی آب آغاز نمود. هدف اصلی گروه مهندسی آب، آشنایی فارغ التحصیلان این رشته با مدیریت و مصرف صحیح آب بخصوص در بخش کشاورزی می­ باشد. بنابراین یک مهندس آب می بایست با آب و ویژگی های آن، طریقه استحصال، انتقال آب به محل مصرف و نحوه مصرف آب آشنا باشد.

از این رو دانشجویانی که در مقطع کارشناسی این رشته پذیرفته شوند باید در یک دوره ۴ ساله ۱۴۰ واحد درسی را در زمینه های مختلف علوم آب از جمله؛ هواشناسی، هیدرولوژی، آبهای زیرزمینی، منابع آب، هیدرولیک، کیفیت آب و طراحی شبکه های توزیع و انتقال آب بگذارنند. دانش آموختگان رشته مهندسی آب پس از اتمام دوره تحصیل با توجه به گرایش خود می­ توانند در زمینه های مختلف علوم و مهندسی آب شامل؛ مطالعات و بهره­ برداری منابع آب های سطحی و زیر زمینی، طراحی سیستم های آبیاری تحت فشار و آبیاری سطحی، طراحی سازه های آبی، زهکشی اراضی، طراحی شبکه های انتقال آب، اجرا و نظارت بر اجرای طرح های آبی، مدیریت و بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی مشغول به کار شوند.

فارغ التحصيلان رشته مهندسی آب امکان استخدام در ادارات دولتي و شرکت های مهندسين مشاور به ويژه درسمت کارشناس و مديريت هاي فني سازمان هاي آب و شرکت­های آب منطقه­ ای، جهادكشاورزي, شركت های آب و فاضلاب وساير نهادهاي وابسته را دارند.

گروه مهندسی آب دانشگاه لرستان ۹ عضو هیئت علمی تمام وقت با گرایش های آبیاری و زهکشی، سازه های آبی و مدیریت منابع آب دارد. علاوه بر مقطع کارشناسی، در گرایش سازه های آبی برای مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد و در گرایش آبیاری و زهکشی برای مقطع کارشناسی ارشد دانشجو تربیت می­کند.