اخبار

جشنواره ملی تخصصی گردو با مشارکت دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۷/۰۷

جشنواره ملی تخصصی گردو با حضور و مشارکت مقامات استان لرستان، مدیران سازمان جهاد کشاورزی لرستان، کارشناسان، باغ‌داران، معاونت پژوهش و فناوری دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشکده در منطقه کهمان شهرستان سلسله برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این جشنواره ملی تخصصی، معاون پژوهشی و فناوری دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشکده نیز حضور و مشارکت داشتند.

این جشنواره، روز چهارشنبه، 5 مهرماه سال جاری با هدف بهبود مدیریت باغات، معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان لرستان و تکمیل زنجیره تولید برگزار شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، دکتر عبداله احتشام‌نیا در سخنرانی خود در این جشنواره ملی تخصصی، با تأکید بر مدیریت علمی باغات گردو در استان لرستان به‌منظور افزایش تولید و بهبود کیفیت، ظرفیت سرزمینی منطقه کهمان شهرستان سلسله در تولید گردو را تشریح کرد.

دکتر احتشام‌نیا که عضو هیئت علمی گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان است با اشاره به رتبه سوم استان لرستان از نظر سطح زیرکشت گردو در کشور، اظهار داشت: « متأسفانه از نظر عملکرد (تولید در هکتار) و کیفیت مغز گردو جایگاه مناسبی نداریم».

وی استفاده از پایه‌های بذری و عدم استفاده از پایه‌های پیوندی، سرمای دیررس بهاره که موجب آسیب به سرشاخه‌های گردو می‌شود و نیز عدم توجه به موضوعات و مسائل تغذیه‌ای مناسب خاک را از جمله مهم‌ترین دلایل افت عملکرد و کیفیت محصول در استان لرستان دانست.

معاون پژوهشی و فناوری دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان توضیح داد: «بهترین برنامه برای ارتقای راندمان تولید گردو در استان لرستان و افزایش درآمد باغ‌داران در کوتاه‌مدت، برنامه اصلاح باغات گردوی استان با سرشاخه‌ کاری و مدیریت تغذیه اصولی و صحیح است».

دکتر عبداله احتشام‌نیا، به تشریح برنامه اصولی بلند‌مدت مبتنی بر دانش برای تولید مطلوب گردو در استان لرستان براساس بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان پرداخت.

گفتنی است دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان در راستای رسالت اصلی خود که انتقال دانش به مزرعه است همکاری کاملی با سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در رابطه با برگزاری برنامه‌های استانی روز مزرعه دارد.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، دکتر علی‌حیدر نصرالهی است.


۱۴۰۲/۰۷/۰۷ - ۱۶:۱۷
۳۷۱ بازدید