اخبار

زمین‌های بدون استفاده دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان در مسیر رونق تولید و امنیت غذایی قرار گرفت

۱۴۰۲/۰۴/۰۶

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان گفت: «برای اولین بار 12 هکتار از زمین‌های بدون استفاده در این دانشکده با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از روش‌های علمی و همکاری و مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی، کشت زراعی شدند که در مسیر تقویت و رونق تولید و امنیت غذایی است».

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر علی‌حیدر نصرالهی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تشریح کرد: «رسالت اصلی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، علمی نمودن کشاورزی است».

دکتر نصرالهی توضیح داد: «دغدغه اصلی ما این است که بتوانیم علم موجود در دانشگاه را به مزرعه انتقال بدهیم».

وی اظهار داشت: «از یک سال پیش، زمانی که جناب آقای دکتر سعید محمدزاده مسئولیت مدیریت دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان را عهده‌دار شدند این پروژه کلید خورد که حدود 12 هکتار از زمین‌های دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان که تقریباً غیرقابل استفاده و لم‌یزرع بودند و کارایی نداشتند احیاء شدند که گام اول بود».

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان افزود: «در گام دوم باتوجه به دغدغه تقویت امنیت غذایی کشور و استان، موضوع این است که کشاورزی به گونه‌ای کاملاً علمی و دانش‌بنیان، پیش برود».

دکتر علی‌حیدر نصرالهی، ادامه داد: «در کشاورزی علمی و دانش‌بنیان، استفاده از نهاده‌ها به گونه‌ای طراحی و اجرا می‌شود که بهره‌وری به حداکثر برسد».

دکتر نصرالهی، اظهار داشت: «در همین راستا، برای تقویت و ارتقای امنیت غذایی استان و احیای پایدار زمین‌های بدون استفاده دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، حدود 12 هکتار اراضی دانشکده، با همکاری و مشارکت سرمایه‌گذار و بخش خصوصی، زیرکشت رفتند».

وی بیان کرد: «از 12 هکتار کشت شده، سه هکتار مختص گندم، چهار هکتار مختص جو و مابقی مختص صیفی‌جات (خیار، گوجه، بادمجان، فلفل و ...) است».

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان توضیح داد: «در مجموع، تاکنون، بیش از 20 تُن گندم و بیش از 10 تُن جو از اراضی کشت شده در دانشکده، برداشت شده است».

دکتر علی‌حیدر نصرالهی، گفت: «یکی از دغدغه‌های جدی ما مدیریت و مصرف بهینه منابع آبی در رابطه با کشاورزی علمی است؛ به همین خاطر، با برنامه‌ریزی، راندمان آبیاری مزارع ایجاد شده در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، بالای 90 درصد است».

دکتر نصرالهی، ادامه داد: «در این رابطه، اولویت نخست ما ایجاد مزارع پایدار و الگوست که این مزارع برپایه روش‌های علمی و دانش‌بنیان، به پایلوتی از الگوهای مهارتی و کارآفرینی تبدیل شوند تا دانشجو بتواند نمونه‌های عینی و واقعی کشاورزی علمی را از نزدیک حین تحصیل، ببیند».

وی افزود: «ما در زمینه احیای اراضی بدون استفاده دانشکده در ابتدای راه هستیم و بایستی در سال آینده به‌سوی ارتقای کیفیت محصولات برویم».

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان تشریح کرد: «در آبیاری زمین‌های کشت شده از روش آبیاری مدرن از جمله آبیاری قطره‌ای استفاده کرده‌ایم تا مدیریت و مصرف آب، از نوع بهینه باشد».

دکتر علی‌حیدر نصرالهی، خاطرنشان کرد: «برنامه‌ریزی و افق کاری ترسیم شده این است محصولی که تولید می‌شود یک محصول باکیفیت، سالم و ارگانیک باشد».

دکتر نصرالهی، تصریح کرد: «ما باید کوشش کنیم کشاورزی از نوع علمی و ارگانیک باشد؛ یعنی کشاورزی بدون سموم».

وی اظهار داشت: «محصول کشاورزی باید از نظر اقتصادی، منجر به درآمدزایی برای تولیدکننده شود و از سوی دیگر، بایستی سلامت و کیفیت لازم را داشته باشد».

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان بیان کرد: «برنامه درازمدت ما ایجاد مزارع پایلوت با الگوی کشت متناسب با منطقه، به‌خصوص الگوی کشت سازگار با شرایط کم‌آبی است».

دکتر علی حیدر نصرالهی تشریح کرد: «ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که از حداقل آب، حداکثر تولید را در کشاورزی داشته باشیم».

دکتر نصرالهی، توضیح داد: «سرمایه‌گذار و بخش خصوصی دخیل در این پروژه، به‌نوعی درآمدزایی برای دانشگاه هم به‌دنبال آورده است؛ زیرا استفاده از مزارع دانشکده توسط بخش خصوصی، براساس قرارداد و کسب درآمد اختصاصی برای دانشگاه است».

وی افزود: «با تدبیر اتخاذ شده و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی، زمین‌های بدون استفاده دانشکده که برخی‌شان از نوع سنگلاخی بودند احیاء شدند و این یک موضوع مهم در بهره‌وری است».

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان گفت: «بحث امیدآفرینی در سطح دانشجویان یک بحث مهم است؛ ایجاد مزارع از نوع کشاورزی علمی که از نزدیک در معرض دید دانشجویان است باعث افزایش امیدآفرینی و امید به آینده شغلی نزد دانشجویان کشاورزی می‌شود که این موضوع از نظر فرهنگی و اجتماعی هم اهمیت دارد».

دکتر نصرالهی، گفت: «ایجاد این نوع مزارع می‌تواند جنبه آموزش عملی به روز برای دانشجویان نیز داشته باشد».

وی تصریح کرد: «کشاورزی باید از نوع پایدار و حفاظتی براساس صیانت از منابع آب و خاک باشد».

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، اظهار داشت: «گسترش کشت‌های گلخانه‌ای یکی از روش‌های بسیار مهم برای استفاده بهینه از منابع آب و خاک است».

دکتر علی‌حیدر نصرالهی ادامه داد: «در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، گلخانه های خوبی با رویکردهای تحقیقاتی، آموزشی و تولیدی وجود دارد».

دکتر نصرالهی افزود: «در سفر اخیر وزیر محترم علوم به دانشگاه لرستان، یک طرح پیشنهادی ارائه کردیم که محتوای آن، احداث گلخانه صنعتی مدرن در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان است».

وی اظهار داشت: «اگر پیشنهاد مدنظر به مرحله اجرا برسد احداث یک گلخانه صنعتی مدرن می‌تواند موضوعات مهارت‌آموزی و کارآفرینی را نیز در سطح دانشجویان تقویت کند».

دکتر نصرالهی، گفت: «در زمینه تقویت مهارت‌آفرینی و کارآفرینی، کارگاه تولید قارچ در مدت شش ماه گذشته، در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان ایجاد شده است و تجهیز علمی و مدرن آن ادامه دارد».

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان توضیح داد: «ایجاد این‌گونه کارگاه‌ها نیز می‌تواند بسترهای امیدآفرینی، ترویجی و الگویی را در سطح دانشجویان تقویت کند».

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۴/۰۶ - ۱۳:۵۶
۴۵۵ بازدید