اخبار

پایان‌نامه‌ پروژه‌محور بین‌رشته‌ای (علوم دامی و مهندسی) با موضوع ساخت دستگاه هوشمند تشخیص زمان فحلی گوسفند، دفاع شد

۱۴۰۱/۰۷/۰۷

پایان‌نامه پروژه‌محور بین‌رشته‌ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ساخت دستگاه هوشمند تشخیص زمان فحلی گوسفند (فعالیت‌های تولید مثل و آبستنی)، دارای مزیت بی‌سیم بودن دستگاه، با همکاری دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی و فنی و مهندسی دانشگاه لرستان، توسط دانشجو، پروانه نظامی، با راهنمایی دکتر سعید محمدزاده (استاد راهنما) و مشاوره دکتر علی فرمانی و دکتر علی میر (استادان مشاور)، با کسب رتبه عالی، دفاع شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر سعید محمدزاده، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان در این رابطه، به خبرنگار ما گفت: «یکی از مسائلی که در دامپروری از اهمیت بالایی برخوردار است، تشخیص درست و به‌موقع زمان فحلی (فعالیت تولید مثلی) است؛ ضعف در تشخیص به موقع فحلی و آبستنی، سبب از دست دادن زمان زیادی در طول عمر اقتصادی دام شده و باعث طولانی‌تر شدن فاصله دو زایمان و به تبع آن، ضررهای مالی فراوان به دامپروران می‌شود».

دکتر محمدزاده بیان کرد: «دستگاه هوشمند طراحی شده جهت تشخیص زمان فحلی در گوسفندان است. این دستگاه در مجموعه تولیدی کشت و صنعت لرستان، آزمایش و موفق به دریافت پاسخ شد؛ دستگاه طراحی شده می‌تواند دمای محیط به‌علاوه دما، رطوبت، ضربان قلب و نرخ فعالیت موجود را سنجش و اطلاعات را به گیرنده ارسال کند و این اطلاعات به‌صورت مانیتورینگ برای اپراتور، نمایش داده شود».

وی تشریح کرد: «دستگاه، امکانات سنجش دمای محیط، رطوبت، ضربان قلب و تعداد گام‌ها و دارای نمایشگر OLED را داراست. ساخت این دستگاه سه سال به طول انجامید؛ زیرا بعضی از قطعات آن کمیاب و در ایران نایاب بودند و تیم پژوهشی بعضی از مدارها را ساخته و در چند مرحله آموزش و در عملیات میدانی، موفق به پاسخ مثبت شدند».

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان ادامه داد: «مهم‌ترین مزیت این دستگاه، بی‌سیم یا wireless بودن آن است که می‌توان ضربان قلب، تحرک و درجه حرارت دام را از طریق شبکه بدون سیم، بررسی و ردیابی کرد. دستگاه‌های قبلی ساخته شده در جهت تشخیص فحلی در ایران، فاقد این ویژگی هستند».

دکتر سعید محمدزاده تصریح کرد: «این تیم در صورت امکان سعی دارد تا با طراحی دستگاه به‌صورت Chipset و قرار دادن آن زیر لاله گوش دام، سیگنال‌های فعالیت دام و سایر فراسنجه‌ها را از طریق گیرنده مورد بررسی و آنالیز قرار دهد؛ در صورت موفقیت در این امر، می‌توان به‌صورت هوشمندانه با دقت بالا تولید مثل را در گوسفندان، کنترل و سود اقتصاد دامپروری را افزایش داد».

دکتر محمدزاده درباره اهمیت موضوعات بین‌رشته‌ای، افزود: «فعالیت‌ها و اقدامات بین رشته‌ای و استفاده از تخصص‌های مختلف و متنوع رشته‌های مهندسی و طراحی و ساخت تجهیزات کاربردی در سایر علوم، اهمیت فراوانی در پیشرفت علمی یک کشور دارد؛ به‌گونه‌ای که تحقق این مهم، علوم غیرمهندسی را به علوم کاربردی تبدیل می‌کند و کاربرد این علوم در صنعت و جامعه، نمودهای عینی، کاربردی و راهگشا، دارد».

گفتنی است پایان‌نامه مذکور کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد، برای اولین بار، توسط سه داور، شامل دکتر علی کیانی (مدیر گروه علوم دامی)، دکتر حاتمی (مدیر امور پژوهشی دانشگاه لرستان) و دکتر سیدمجتبی موسوی، (عضو هیئت علمی گروه علوم دامی)، ارزیابی شد و مهندس پروانه نظامی، موفق شد از پایان‌نامه‌اش، در حضور داوران، اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، دانشجویان و ناظر تحصیلات تکمیلی دانشگاه (دکتر مهدی سلیمانی‌مطلق)، دفاع و «رتبه عالی» را کسب کند.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۷/۰۷ - ۲۱:۰۳
۳۵۴ بازدید