اخبار

تشریح چالش‌های منابع طبیعی و راهکارها از زبان رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان

۱۴۰۲/۱۲/۱۹

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان در آیین گرامیداشت هفته منابع طبیعی، مهم‌ترین چالش‌های منابع طبیعی را تشریح و راهکارهای پیشنهادی خود را ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر علی حقی‌زاده در این آیین که روز شنبه، 19 اسفندماه سال جاری در سالن اجتماعات دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد تشریح کرد: «اگرچه طبق آمار بارش میانگین سالانه ما 37 درصد کاهش یافته است و میزان تبخیر 70 درصدی یک واقعیت انکارناپذیر طبیعی است اما متأسفانه شاهد فرسایش خاک در ایران هستیم که چند برابر میانگین جهانی (15تن در هکتار در خوشبینانه‌ترین حالت) است؛ خشکسالی، سیل، تغییر اقلیم و مهاجرت و جبر اقلیمی، فرونشست زمین، خشک شدن دریاچه‌ها و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی از جمله پیامدهای این فرسایش و تخریب منابع طبیعی و آب است».

وی با اشاره به به طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای، گفت: «این طرح‌ها نه تنها مشکل کم آبی را حل نمی‌کنند، بلکه به تشدید بحران آب و تخریب محیط زیست در مناطق مبدأ و مقصد منجر خواهند شد. در مقصد الگوی مصرفی به جای بهره‌وری و در مبدا موجبات کم‌آبی و تغییرات اکولوژیکی و تخریب زیستگاه‌های طببیعی را فراهم آورده‌ایم».

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان آمار داد: « در 3 سال اخیر شاهد مهاجرت 800 هزار نفر به استان شمالی مازندران از مناطق فاقد منابع آب و بد آب و هوا و همچنین مهاجرت سالانه 300 هزار نفر به حاشیه تهران بوده‌ایم. همچنین مهاجرات هموطنان جنوبی‌مان به استان‌های غربی مثل لرستان جهت دستیابی به رفاه زیستی را شاهد هستیم. اصولاً بارگذاری جمعیتی، صنعتی،کشاورزی بر اساس توان اکولوژیک منطقه‌ای صورت نگرفته است!».

دکتر علی حقی‌زاده افزود:«از دهه‌ها پیش تاکنون، شاهد حکمرانی و تفکر سیستمی مناسبی در مدیریت منابع طبیعی (آب، خاک، پوشش گیاهی و ...) نبوده‌ایم».

راهکارها

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان در بخش دیگری از سخنانش، راهکارهای عبور از بحران منابع طبیعی را برشمرد: «پرهیز از درمان‌های بدتر از درد در مدیریت منابع طبیعی، عدم انتقال فشار از راه حل‌های اساسی به راه حل‌های موقتی، جلوگیری از حذف حقابه زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌ها و دریاچه‌های طبیعی، احداث دریاچه‌های مصنوعی و تخصیص حقابه به صنایع آب بر در مناطق کم آب و کویری، توجه به ریشه انسانی خشکسالی‌ها و سیل‌ها و تلاش برای مهار آن‌ها، جلب توجه سیاست‌گذاری کلان کشور به تدوین قوانین و اسناد حفاظت از منابع آب و خاک».

مشارکت مردم برای مردم

دکتر حقی‌زاده بر ضرورت مشارکت مردم در حل بحران منابع طبیعی و تداعی شعار هفته منابع طبیعی با عنوان «مشارکت مردم برای مردم» تأکید کرد و گفت: «مشارکت همگانی مردم و سازمان‌های اجتماعی در حل بحران‌های زیست‌محیطی، از جمله بحران آب و تخریب منابع طبیعی، نقشی حیاتی دارد».

وی تصریح کرد: «این مشارکت، صدای کسانی را که بیشتر از همه در معرض خطر هستند، به گوش مسئولان می‌رساند و به آن‌ها قدرت می‌دهد تا در تصمیم‌گیری‌ها، نقش‌آفرینی کنند».

اهمیت امنیت غذایی و آمایش سرزمین

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع امنیت غذایی اشاره کرد و توضیح داد: «امنیت غذایی با خودکفایی غذایی متفاوت است. ما باید به دنبال تأمین غذای مورد نیاز مردم از طریق روش‌های پایدار و با حفظ منابع طبیعی باشیم و از تجارت آب و منابع طببیعی به کشورهای دیگر به اسم صادرات خودداری کنیم».

دکتر حقی‌زاده، خواستار تغییر نگاه به منابع طبیعی شد و تصریح کرد: «منابع طبیعی، سرمایه‌های ملی و بین نسلی هستند و باید برای نسل‌های آینده حفظ شوند».

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محیط زیست، از تلاش‌گران عرصه تحقیق و پژوهش در حوزه منابع طبیعی و مدافعان محیط‌زیست و منابع طبیعی، قدردانی کرد.

گفتنی است در این آیین، رئیس دانشگاه لرستان، دکتر علی نظری، رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، دکتر علی حیدر نصرالهی، حسین میرزایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان و نبی‌اله قائدرحمتی، معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان حضور داشتند و جمعی از فعالان برگزیده حوزه منابع طبیعی تجلیل شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۲/۱۹ - ۲۱:۱۰
۱۷۴ بازدید