اخبار

نشست ارائه گزارش طرح ارتباط با صنعت عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۱۲/۲۶

نشست ارائه گزارش نهایی «طرح ارتباط با صنعت» دکتر علیرضا سپه­وند، عضو هیئت علمی گروه آموزشی مهندسی مهندسی مرتع و آبخیزداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان، با عنوان «انجام خدمات نقشه‌برداري و تهیه نقشه‌هاي مورد نیاز رفع تداخلات ناشی از اجراي مقررات موازي در سطح استان»، با هدف استخراج و گردآوري اطلاعات پرونده‌هاي امور اراضی، تهیه و جانمایی نقشه‌هاي اجراي قوانین و مقررات امور زمین در پلاک‌هاي ثبتی و تهیه نقشه نهایی به مقیاس 1:2000 از محدوده اراضی غیر ملی به منظور رفع تداخلات ناشی از اجراي قوانین مقررات موازي وزارت جهاد کشاورزي در شهرستان‌های استان لرستان، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست، روز چهارشنبه 16 اسفندماه سال جاری در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان با حضور دکتر علی حقی‌زاده رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان، دکتر محمد محیسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشکده منابع طبیعی، دیگر اعضای شورای پژوهشی دانشکده منابع طبیعی و جمعی از دانشجویان دوره­‌های دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشکده برگزار شد.

چکیده گزارش نهایی طرح ارتباط با صنعت دکتر سپه­وند، به این شرح است:

طرح رفع تداخلات اراضی در راستای قانون رفع موانع تولید و با هدف تعیین تکلیف اراضی مشمول اجرای مقررات امور اراضی و قانون ملی شدن جنگلها و مراتع، همسو با اقدامات ملی در سطح کشورشروع شده و در دست انجام است که حدود 2000 پلاک ثبتی استان لرستان مشمول اجرای قانون رفع تداخلات اراضی شده که بایستی تمام پلاک­های ثبتی رفع تداخل شده است.

در دهه ۱۳۴۰، دو قانون شامل قانون اصلاحات ارضی و قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع برای اراضی کشور اعمال شد.

در همین راستا قوانین به شرح اجرائی ذیل بر روی اراضی کشور اعمال شد:

الف) قانون اصلاحات ارضی: شامل انتقال مالکیت اراضی کشاورزی از مالکان به کشاورزان و صدور اسناد نسقی مشاعی برای ایشان.

ب) قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع: شامل تشخیص اراضی غیرکشاورزی و طبیعی به‌عنوان اراضی ملی و تملک دولت بر این اراضی. لذا به منظور اجرای این دو قانون در پهنه پلاکهای ثبتی، در بعضی موارد تداخلاتی بین اراضی نسقی کشاورزان و اراضی ملی به وجود آمده است که باید بررسی و تعیین تکلیف شود.

این مهم طی چندین مرحله اقدام می‌شود که در نهایت منجر به اجرای رفع تداخلات اراضی شده است.

برای دستیابی و شناسایی اراضی تداخلی باید مقایسه اراضی مشمول هر دو قانون در قالب نقشه رقومی ‌استاندارد انجام شود.

از این رو نقشه منابع طبیعی و نقشه امور اراضی بر مبنای اطلاعات پایه ابلاغی (شامل نقشه‌ها‌ی قدیمی، تفسیر عکسهای هوائی قدیمی، بررسی پرونده‌ها‌ی حقوقی، بازدید و مصاحبه‌های محلی و...) تهیه می‌شود.

پس از تلفیق دو نقشه فوق، توسط کارگروه‌ها‌ی رفع تداخلات شهرستانی و کمیسیون رفع تداخلات استان بررسی و تأیید شده و نقشه نهایی به عنوان ملاک عمل برای تصیم‌گیری در پهنه پلاکهای ثبتی ابلاغ می‌شود.

با اجرای این طرح که به نوعی مکمل همدیگر هستند مشکلات پنجاه ساله مردم و دولت حل خواهد شد و در نتیجه اثبات مالکیت‌ها‌ی دولت و مردم را به دنبال خواهد شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۲/۲۶ - ۱۲:۱۳
۴۴۶ بازدید