اخبار

نشست بررسی تهدید طغیان آفات بلوط جنگل‌های لرستان در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۳/۰۲/۱۸

نشست علمی «بررسی تهدید طغیان آفات بلوط‌ جنگل‌های استان لرستان»، با همکاری مرکز تحقیقات بلوط دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این نشست علمی که روز دوشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه سال جاری در سالن اجتماعات دانشکدگان منابع طبیعی و کشاورزی دانشگاه لرستان برگزار شد دکتر علی حقی‌زاده، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان، دکتر مجید توکلی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان، دکتر اسداله حسینی‌چگنی عضو هیئت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه لرستان، مهندس بهروز دریکوند، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان، مهندس محمدنبی حسنوند، معاون منابع محیطی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان و جمعی از اساتید، یاوران علمی و دانشجویان دانشکده‌های منابع طبیعی و کشاورزی دانشگاه لرستان، حضور داشتند.

در آغاز نشست، دکتر زهرا میرآزادی به‌عنوان دبیر نشست ضمن خیر مقدم به حضار، توضیحاتی در خصوص اهمیت جنگل‌های زاگرس و توجه ویژه به آن‌ها در راستای اهداف مرکز تحقیقات بلوط مطرح نمود.

سپس، دکتر مجید توکلی به تشریح وضعیت جنگل‌های زاگرس و حضور گسترده آفات به‌ویژه پروانه‌های جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط پرداخت.

وی حشرات را جزو مهمی از بوم سازگان‌های جنگلی دانست و بیان داشت در صورتی که مداخلات انسانی در جنگل‌ها به حداقل برسد، بوم سازگان‌های جنگلی قادر به تحمل و سازگاری با عوامل نامساعد محیطی هستند. به عقیده دکتر توکلی حشرات موجود در جنگل از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و بخش زیادی از آن‌ها اثرات مثبتی در اکوسیستم ایفا می‌کنند.

دکتر توکلی وضعیت نامطلوب جنگل‌های زاگرس را بواسطه بهره‌برداری‌های بی رویه و غیر اصولی، چرای بیش از حد ظرفیت دام و خشکسالی‌های متمادی دانست و آفات را به‌عنوان عوامل ثانویه در تشدید خشکیدگی و زوال درختان معرفی نمود.

در ادامه، دکتر اسداله حسینی‌چگنی، عضو هیئت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه لرستان نیز درباره نحوه زیست آفات برگ‌خوار بلوط و روش‌های مرسوم مبارزه با آن‌ها نظرات خود را بیان کرد.

به گفته دکتر حسینی‌چگنی آفت‌کش بیولوژیکی موسوم به بی تی که در حال حاضر در این جنگل‌ها استفاده می‌شود برای مبارزه با آفات برگ‌خوار و جوانه‌خوار عملکرد مطلوبی نداشته و باید از سایر روش‌های مکمل برای مبارزه با آفات استفاده نمود.

دکتر حسینی بیان داشت متاسفانه تاکنون مطالعات و مشاهدات دقیقی در خصوص مراحل سنی آفات برگ‌خوار و جوانه خوار انجام نشده و برخی مواقع در مناطق مختلف تشخیص آفات برگ‌خوار و جوانه خوار به راحتی میسر نیست.

در این نشست علمی، مهندس بهروز دریکوند، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان نیز در سخنانی، به تشریح اقدامات انجام شده توسط آن اداره درباره مبارزه با آفات برگ‌خوار بلوط در استان لرستان پرداخت.

بر اساس آمار ذکر شده توسط مهندس دریکوند، در استان لرستان ۴۰۰۰۰ هکتار از اراضی جنگلی مبتلا به پروانه برگ‌خوار بلوط هستند و اداره کل منابع طبیعی استان هر ساله با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، در فصل زمستان با استفاده از آفت‌کش بی تی اقدامات موثری جهت مبارزه با این آفات انجام می‌دهد و بر اساس آمار موجود، در مناطقی که مبارزه با آفت‌کش بیولوژیک انجام شده است، شاهد کاهش حضور آفات برگ‌خوار هستیم.

مهندس دریکوند از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی جهت همکاری با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری دعوت به همکاری نمود و بیان داشت اداره منابع طبیعی از هرگونه طرح و پروژه تحقیقاتی درخصوص روش‌های مبارزه با آفات جنگل‌های زاگرس، استقبال و حمایت خواهد کرد.

وی در نهایت از راه‌اندازی سامانه پایش جنگل‌های زاگرس در اداره کل منابع طبیعی استان لرستان خبر داد و از این امر به‌عنوان گام مهمی برای بررسی پیوسته و مداوم وضعیت جنگل‌های استان لرستان، نام برد.

دیگر سخنران نشست، مهندس محمدنبی حسنوند، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان بود.

او در سخنان خود ضمن اشاره به مناطق تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست در استان لرستان، استفاده از آفت‌کش‌ها را تنها در کانون‌های بحرانی آفات قابل اجرا دانست و به اهمیت حفظ و نگهداری از سلامت بوم سازگان‌ها و حمایت از تنوع زیستی گیاهی و جانوری تأکید داشت.

مهندس حسنوند همچنین به اهمیت موضوع سلامت جنگل‌ها و پوشش گیاهی به‌ویژه در سالهای اخیر به عنوان اولویت‌های سازمان محیط زیست اشاره کرد.

در ادامه این نشست علمی با مشارکت برخی از اعضای هیئت علمی و حاضران، تبادل نظر و گفتمان علمی درباه مباحث مطرح شده، صورت گرفت.

همچنین، برخی دانشجویان، پرسش‌هایی مطرح نمودند و اعضای پنل علمی، به پرسش‌ها، پاسخ دادند.

گزارش تصویری

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۵:۵۱
۷۹ بازدید