اخبار

همایش علمی همبست آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی در چرخه آب و محیط زیست را دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار کرد

۱۴۰۲/۱۲/۱۸

همایش علمی همبست آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی در چرخه آب و محیط زیست را دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان با سخنرانی دکتر پیام آموزگار، تسهیل‌گر ترویج دانش محیط‌زیستی دانشگاه تهران برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر علی حقی‌زاده، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان درباره این همایش علمی به خبرنگار ما گفت: «همبست آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی در چرخه آب و محیط زیست، بازتابی از گفتمان علمی در دانشگاه لرستان است».

دکتر حقی‌زاده تشریح کرد: «در عصر حاضر، چالش‌های آب و محیط زیست به مثابه دغدغه‌ای جهانی، اندیشمندان و صاحب‌نظران را به جستجوی راه‌حل‌های نوین و کارآمد رهنمون شده است. در همین راستا، همایش علمی با عنوان همبست آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی در چرخه آب و محیط زیست در 16 اسفندماه 1402 توسط دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد».

وی اظهار داشت: «این گفتمان که با استقبال چشمگیر دانشجویان و اساتید این دانشکده روبرو شد، به عرصه‌ای برای تبادل نظر و گفتگوی علمی و تخصصی در خصوص موضوعات مرتبط با آب و محیط زیست بدل گشت».

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان افزود: «جناب دکتر پیام آموزگار، تسهیل‌گر ترویج دانش محیط‌زیستی دانشگاه تهران، به عنوان ارائه دهنده گفنمان این همایش، به تبیین مفاهیم آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی و ارتباط آنها با چرخه آب و محیط زیست پرداخت. ایشان با ارائه مثال‌هایی از چالش‌های پیش روی آب و محیط زیست در ایران همچون بحران و ورشکستی آب،انتقال بین حوضه‌ای، تغییرات اقلیمی و سیل و خشکسالی ،تفاوت امنیت غذایی و خودکفایی غذایی، ضرورت دیپلماسی آب ، اثرات مستقیم و غیرمستقیم سدسازی های متعدد ترکیه (طرح داپ و گاپ: اژدهایی دو سر بر پیکره آب و محیط زیست)، عدم اجرای آمایش سرزمین و...ضرورت اتخاذ رویکردهای آینده‌پژوهانه و سیستمی در حل این چالش‌ها تأکید نمود

دکتر آموزگار در ادامه به ارائه راهکارهایی برای استفاده از آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی در مدیریت منابع آب و محیط زیست پرداخت. وی بر ارتقای دانش و آگاهی عمومی در خصوص این موضوعات، تقویت همکاری بین رشته‌ای، و استفاده از ابزارها و روش‌های نوین در آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی تأکید ورزید».

دکتر حقی‌زاده برخی مهم‌ترین دستاوردهای این همایش را برشمرد:

1_ افزایش آگاهی و دانش مخاطبان در خصوص مفاهیم آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی و ارتباط آنها با چرخه آب و محیط زیست.

2_ تبادل نظر و گفتگوی علمی و تخصصی در خصوص موضوعات مرتبط با آب و محیط زیست.

3_ ارائه راهکارهایی برای استفاده از آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی در مدیریت منابع آب و محیط زیست».

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان علاوه بر این، پیشنهاداتی نیز برای ادامه این گفتگوها ارائه کرد:

1_ برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در خصوص آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی.

2_ انجام پژوهش‌های علمی در خصوص کاربردهای آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی در مدیریت منابع آب و محیط زیست.

3_ تهیه و تدوین منابع آموزشی و علمی در خصوص آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی.

دکتر علی حقی زاده، مدیر همایش علمی "همبست آینده‌پژوهی و تفکر سیستمی در چرخه آب و محیط زیست"، در بخش پایانی این همایش و برنامه گفتمانی به نقش آینده‌پژوهی در مدیریت منابع آب و سازگاری با تغییر اقلیم وسیل و خشکسالی پرداخت.

وی به طور خلاصه به موارد زیر اشاره نمود:

1_ آینده‌پژوهی در همه عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و....و با استفاده از روش‌های مختلف، به ما کمک می‌کند تا تصویری روشن‌تر از آینده داشته باشیم. این امر، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای آینده را تسهیل می‌کند.

2_ آینده‌پژوهی به ما کمک می‌کند تا تاب‌آوری خود را در برابر شوک‌ها و چالش‌های آینده افزایش دهیم.

این امر، با ارتقای توانایی ما در پیش‌بینی، انطباق و یادگیری از رویدادهای آینده، محقق می‌شود.

3_ آینده‌پژوهی می‌تواند به برنامه‌ریزان، مدیران و تصمیم‌گیران در موارد زیر کمک کند تا با تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های بلندمدت.

4_ تخصیص منابع به طور کارآمد و اتخاذ تصمیمات آگاهانه و مبتنی بر شواهد و مدیریت ریسک و ارتقای شفافیت و پاسخگویی بهترین حکمرانی را ایفا کنند.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۲/۱۸ - ۱۵:۵۷
۲۶۷ بازدید