اخبار

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان در کنفرانس ملی دفاع زیستی: موافق تولید تراریخته‌ها در داخل کشور و مخالف واردات هستم

۱۴۰۲/۱۱/۲۷

دکتر فرهاد نظریان‌فیروزآبادی، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان به‌عنوان یکی از سخنرانان کلیدی اولین کنفرانس ملی دفاع زیستی در برابر تهدیدهای بیوتروریسم، دغدغه علمی خویش با رویکرد حمایت از تولیدات داخلی «تراریخته‌ها» را بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر نظریان فیروزآبادی در سخنرانی‌اش که چهارشنبه، 25 بهمن‌ماه سال جاری در کنفرانس مذکور در سالن اجتماعات شهید سلیمانی دانشگاه لرستان ارائه شد شیوه‌های نوین دنیای امروز برای ارتقای کیفیت گیاهان را تبیین کرد.

وی در سخنانش، با نگاه حمایت از تولیدات داخلی، هشدار داد چرا برخی جاها اجازه داده نمی‌شود محصولات تراریخته محصول محققان و پژوهشگران داخلی، کشت و بهره‌گیری شوند اما از سوی دیگر، براساس آمارها، در سال گذشته به مقدار پنج میلیار دلار محصولات تراریخته به کشور وارد شده است.

وی مطالبه کرد محققان داخلی برای تولید داخلی محصولات ترا ریخته که در تناسب با سلامت و امنیت غذایی باشند حمایت شوند.

دکتر نظریان‌فیروزآبادی تلنگر زد وقتی کشورهای آمریکا، کانادا، برزیل، آرژانتین و ... نسبت به کشت محصولات تراریخته اقدام کرده‌اند و بخشی از صادرات آن‌ها صادرکردن همین محصولات است چرا ما در داخل کشور برپایه حمایت از تولید داخلی و حمایت از محققان و پژوهشگران داخل کشور، نباید نسبت به این نوع کشت اقدام کنیم؟

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان اینکه برخی‌ها می‌گویند تولید محصولات تراریخته برای محیط زیست آسیب دارد به نظر اینجانب غیرعلمی است و شواهد دقیق علمی ارائه نشده است؛ از سوی دیگر، مگر غیر این است که کشورهای دیگر همچون آمریکا و کانادا این محصولات را کشت و حتی صادر می‌کنند؟!

دکتر نظریان‌فیروزآبادی تصریح کرد اکثر افرادی که کمپین‌های ضد تراریخت راه انداخته‌اند پشتوانه علمی قوی برای استدلال‌هایشان ندارند و حتی اتحادیه اروپا گفته است هیچ شواهد علمی وجود ندارد که بگوید محصولات تراریخت نسبت به محصولات غیرتراریخت، ایمنی کمتری دارد.

وی سخنانش را با این پیشنهاد و توصیه پایان داد که سیاست‌گذاران باید در سیاست‌ها و قوانینی که کشت محصولات تراریخت را در داخل کشور ممنوع کرده است تجدیدنظر کنند؛ زیرا همین الان واردات قانونی و غیرقانونی محصولات تراریخت از دیگر کشورها به ایران وجود دارد و همه در حال مصرف این نوع محصولات هستیم؛ پس، چه بهتر که از محققان و پژوهشگران داخلی حمایت کنیم و محصولات تراریخته را در داخل کشور خودمان، تولید و کشت کنیم.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۱/۲۷ - ۱۱:۱۲
۳۳۲ بازدید