اخبار

نشست کمیته علمی استانی طرح کاشت یک میلیارد درخت، به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۱۰/۱۹

نشست کمیته علمی استانی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این نشست که روز سه‌ّشنبه، 19 دی‌ماه سال جاری به میزبانی حوزه ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد متخصصان و پژوهشگران حاضر در نشست، دیدگاه‌های خود را در رابطه با بررسی و نقد علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، بیان کردند.

در این نشست، علاوه بر تعدادی از اعضای هیئت علمی و متخصصان دانشگاه لرستان، پژوهشگران و متخصصان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان حضور داشتند.

در این نشست، دکتر سعید محمدزاده، معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان در سخنانی اهمیت کاشت درخت براساس شرایط کم‌آبی و خشکسالی را توضیح داد.

دکتر محمدزاده درباره این موضوع سخن گفت که علاوه بر کاشت، مراقبت و نگهداری درختان اهمیت دارد به‌گونه‌ای که درختکاری پایدار، تقویت شود.

در این نشست، دکتر علی حقی‌زاده، رئیس دانشکده منابع طبیعی و دکتر علی‌حیدر نصرالهی، رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان در سخنانی، بر این نکته تصریح کردند که بهتر آن بود قبل از اجرای طرح مذکور، نشست‌های تخصصی با محوریت بهره‌گیری از متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی، برگزار می‌شدند.

آ‌ن‌ها، کاشت درخت را باتوجه به وضعیت‌های خشکسالی و کم‌آبی‌های کشور، یک ضرورت دانستند اما اهمیت بهره‌گیری از گونه‌های تناسب‌دار با شرایط اقلیمی هر منطقه را گوشزد کردند.

دکتر حقی‌زاده و دکتر نصرالهی، برگزاری این‌گونه نشست‌های علمی گفت‌وگومحور را از ابزارهای تقویت ارتباط کاربردی بین دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی با دستگاه‌های اجرایی استان لرستان دانستند و از ارتباط پایدار بین علم و اجرا، سخن گفتند.

دکتر کریم قربانی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان در این نشست در سخنانی، از بررسی علمی تغییرات اقلیمی استان لرستان با رویکرد آینده‌پژوهی، سخن گفت.

دکتر قربانی، تغییرات اقلیمی استان لرستان با معیار نگاه به آینده را از نوع گرم‌تر شدن دانست و خواستار شد کاشت درخت برمعیار بهره‌گیری از گونه‌هایی باشد که در آینده بتوانند با شرایط و تغییرات جدید اقلیمی استان لرستان، سازگار باشند.

وی خواستار شد اعضای هیئت علمی متخصص در این زمینه، مشارکت بیشتری در بررسی علمی طرح داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان، مفهومی را تبیین کرد تحت عنوان درخت‌داری و تلنگر زد درخت‌داری، مهم‌تر از درختکاری است؛ زیرا بعد از کاشت درخت باید به فکر مراقبت و نگهداری پایدار از درخت بود.

برخی مهم‌ترین دیدگاه‌های علمی حاضران در نشست به این شرح است:

۱ـ عدم مطالعه اقتصادی و اجتماعی مناطق مستعد درختکاری.

2ـ در صورت الزامات بین‌المللی طرح، اختصاص اعتبار لازم جهت اجرای طرح ملی یک میلیارد نهال در کشور و ۳۰ میلیون نهال در استان لرستان در بازه ۴ساله.

۳ـ کاشت گونه‌های بومی سازگار با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی و توجه ویژه به میکرو اقلیم‌های مختلف.

4ـ تامین آب مورد نیاز.

5ـ توجه ویژه به مبحث آموزش و ترویج بین روستاییان و فرهنگ‌سازی در مدارس.

6ـ حفاطت و نگهداری از گونه‌های کاشت شده. 7ـ کاهش فشار چرا در مراتع و جلوگیری از تغییر کاربری مراتع برای کاشت نهال.

8ـ نظارت مستمر بر اجرای طرح کاشت درختان در کارخانجات تولیدی و مراکز آموزشی و مراکز نظامی.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۰/۱۹ - ۲۱:۳۲
۲۴۸ بازدید