اخبار

همایش گرامیداشت روز جهانی خاک در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۹/۲۰

همایش گرامیداشت روز جهانی خاک با شعار «خاک و آب، منشاء زندگی»، در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان در این همایش که روز دوشنبه، 20 آذرماه سال جاری با حضور دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، مهندس عماد شاهرخی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، دکتر سعید محمدزاده، معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان، دکتر علی حیدر نصرالهی، رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، دکتر علی حقی زاده، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان، دکتر گودرزی، معاون شرکت آب منطقه ای استان لرستان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان و برخی مدیران و کارشناسان شرکت آب منطقه ای استان لرستان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان برگزار شد دکتر علی نظری در سخنانی، آب و خاک را براساس آیات سوره فاطر قرآن کریم، تبیین کرد.

وی به دانشجویان گفت اگر هر دانشجویی بتواند در مدت روزهای آتی سوره فاطر را حفظ کند به او جایزه اهداء خواهد کرد.

رئیس دانشگاه لرستان با استناد به آیات سوره فاطر، قدرت خداوند درباره خلقت را تشریح کرد.

وی خواستار شد علاوه بر جنبه مادی باید جنبه توحیدی روز جهانی خاک نیز مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا اینکه انسان چه نوع رویکردی نسبت به طبیعت داشته باشد در سوره فاطر، توضیح داده شده است.

دکتر نظری در بخش دیگری از گفته هایش اهمیت و جایگاه معنوی خاک را به گونه ای دانسست که شهدای والامقام برای حفظ آن، جانشان را نثار کردند و امروز هم شاهد هستیم مردم مظلوم و در عین حال شجاع غزه در حال مقاومت برای دفاع از خاک هستند و این همان توجه کردن به ابعاد معنوی و توحیدی خاک است.

وی تبیین کرد دفاع از خاک از نظر معنوی، فقط دفاع از موجودیت خاک نیست بلکه دفاع از انسانیت و شرافت هم محسوب می شود.

دکتر علی نظری خواستار شد اینگونه نشست ها و همایش ها تداوم داشته باشند.

بهره وری، ارتقای دانش کشاورز و نهضت آموزش همگانی

بهره وری در کشاورزی، ارتقای دانش کشاورز، گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی علمی، نهضت آموزش همگانی درباره صیانت از خاک، آبخوان داری و آبخیزداری از مهم ترین واژگان کلیدی سخنرانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در این همایش بود.

مهندس عماد شاهرخی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در این نشست در سخنانی، اهمیت مفهوم بهره وری را تشریح کرد.

شاهرخی به این نکته اشاره کرد که خداوند نعمت های مختلف را در اختیار انسان قرار داده است اما انسان باید بهره وری و دانش را ارتقاء بدهد.

وی خواهان شد با بهره وری عملکرد در هکتار افزایش یابد؛ کشاورز ما بایستی به دنبال کشاورزی علمی و به روز برود و از کشاورزی سنتی خارج بشود.

شاهرخی به این موضوع اشاره کرد کشاورزهای پیشروی ما 11 تن در هکتار گندم آبی برداشت می کنند؛ میانگین برداشت در استان، حدود پنج و نیم است.

اختلاف بین دو کشاورز چیست؟ بالا بردن دانش کشاورزی و استفاده درست از تجهیزات و ادوات کشاورزی باعث تحول در کشاورزی می شود.

وی به مفهوم نهضت آموزش همگانی برای حفظ خاک اشاره کرد و توضیح داد آموزش از سطح کودکی باید آغاز شود تا با فرسایش خاک مقابله شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در بخش دیگری از گفته هایش، از ضرورت تقویت پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری هم سخن گفت.

راهکار؛ مدیریت علمی بهره برداری از منابع خاک

دکتر حمیدرضا متین فر، مدیر گروه آموزشی علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان در این همایش در سخنانی، با استناد به آمارهای سازمان خواربار جهانی (فائؤ) تبین کرد در سال 2050 نیاز جهانی به غذا حدود 60 درصد افزایش می یابد بنابراین نسبت به سطح فعلی ما 60 درصد تولیدات را افزایش بدهیم.

دکتر متین فر، توضیح داد جایگاه خاک به حدی است که سال 2015 میلادی به عنوان سال جهانی خاک نام گذاری شد.

وی تشریح کرد اهمیت خاک و آب در حیات بشری به گونه ای است که امسال در شعار روز جهانی خاک، خاک و آب در کنار هم بیان شده اند.

مدیر گروه آموزشی علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان در سخنانش گریزی به تاریخ زد و گفت: «بررسی های تاریخی نشان می دهد که از زمان استقرار زندگی مبتنی بر کشاورزی تاکنون، علت سقوط برخی تمدن ها، تخریب خاک، شوری خاک، خشکی، فرسایش و بهره برداری افراطی و ناپایدار از منابع خاک بوده است».

وی توضیح داد: «تحقیقاتی جهانی نشان می دهد که یک سوم اراضی قابل کشت دنیا تخریب شده اند و در ایران طبق برآوردها به طور متوسط سالانه 50 هزار اراضی قابل کشت از چرخه تولید خارج می شوند».

دکتر متین فر تصریح کرد: «تخریب خاک فرایندی است که به علت فرسایش، شوری، تخلیه عناصر غذایی خاک، کاهش کیفیت آب، آلودگی خاک ها و تغییر کاربری اتفاق می افتد؛ تخریب خاک فرایندی کند، نامحسوس و طولانی است و زمانی آثار آن بروز و ظهور پیدا می کند که جبران این خسارت ها تقریباً امکان پذیر نیست؛ از میان عوامل خاک، تغییر کاربری اراضی مخصوصاً تغییر کاربری به مناطق مسکونی، صنایع و امثال اینها فرایندی مخرب و تقریباً غیرقابل جبران است».

وی اظهار داشت: «تغییر کاربری یعنی جایگزینی مصالح ساختمانی و بتن به جای گیاه و تبدیل خاک زنده به خاک مرده؛ اراضی که تغییر کاربری پیدا کردند تقریباً برگرداندن آنها به چرخه تولید، محال است؛ چرا که خاک زنده به خاک مرده تبدیل شده است؛ به طور خلاصه آنچه خاک و آب را تهدید می کند دخالت ها و بهره برداری افراطی و و غیرعلمی از این منابع است».

دکتر متین فر ادامه داد: «ما به همه زحمات دوستان بخش اجرا احترام می گذاریم؛ اما واقعیت این است که بر بهره برداری ها از اراضی، کنترل آنچنانی وجود ندارد؛ بهره برداران هر آنچه به صلاح خودشان می دانند بهره برداری می کنند! راه علاج این واقعه که حیات بشر را در کره خاکی به صورت جدی تهدید می کند تغییر رویکردها و سیاست های بهره برداری و در کنار آن، توجه علمی سازمان های بهره بردار به پژوهش ها و تحقیقات است و اینکه نتایج تحقیقات و مدیریت علمی در بهره برداری و حفاظت از منابع خاک مبنای عمل قرار گیرد».

گفتنی است در این نشست میز پرسش و پاسخ با حضور مدیران مهمان برنامه برپا شد و اعضای هیئت علمی و دانشجویان، دیدگاه ها و پرسش های خود را مطرح کردند.

همچنین، اجرای مسابقه با موضوع خاک از برنامه های این همایش بود.

همایش مذکور با همکاری انجمن علمی دانشجویان مهندسی خاک دانشگاه لرستان و گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان برگزار شد.

پنجم دسامبر (14 آذرماه) به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده است.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۲۰ - ۱۴:۰۹
۱۴۷ بازدید