اخبار

همایش روز جهانی خاک برگزار شد

۱۴۰۱/۰۹/۲۱

همایش دانشگاهی گرامیداشت روز جهانی خاک، با حضور رئیس دانشگاه لرستان، در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، روز دوشنبه، 21 آذرماه، همایش دانشگاهی روز جهانی خاک، با حضور دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، دکتر سعید محمدزاده، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی و مهمانان ویژه برگزار شد.

خاک؛ گوهر ارزشمندی که شهدا برای حفظ آن، جانشان را فدا کردند

رئیس دانشگاه لرستان، در این همایش، در سخنانی، اهمیت خاک را از نظرگاه تعالیم قرآنی و دینی توضیح داد.

دکتر علی نظری، برمبنای نشانه‌شناسی و مفهوم‌شناسی، خاک را گوهر ارزشمندی دانست که شهیدان برای حفظ آن، جان را فدا کرده‌اند.

دکتر نظری، خاک را در پیوند با مفاهیم دیگری همچون وطن، مرز و سرزمین، تعریف کرد.

وی، خلقت و آفرینش انسان را از ماده خاک دانست که گویای اهمیت و ارزش خاک از نگاه دینی است.

رئیس دانشگاه لرستان، خاک را با ذکر یک مثال، دارای کارکردهایی دانست: خاک می‌تواند سیل ایجاد کند و از سوی دیگر می‌تواند از راه‌انداختن سیل، جلوگیری کند.

دکتر علی نظری، به این نکته اشاره کرد که خاک، مکان را برای زندگی انسان فراهم می‌کند.

دکتر نظری، مسئولیت‌پذیری انسان در برابر خاک و محیط زندگی را براساس آموزه‌های دینی به‌ویژه تعالیم حضرت امام علی (ع) تبیین کرد.

رئیس دانشگاه لرستان، وجود خاک پاک را ایجادکننده‌ی محیط زیست پاک، دانست تا در نهایت محیط زندگی انسان براساس مفهوم شهر پاک، شکل بگیرد.

دکتر نظری، خاک را معنادار در فرهنگ ما دانست و توضیح داد که خاک، خودش، یک دائرةالمعارف چندبعدی است.

تقویت تلاش‌های علمی برای صیانت از کیفیت خاک

دکتر سعید محمدزاده، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان در این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سیمای مرکز استان لرستان، برگزاری این‌گونه همایش‌ها را در راستای تقویت تلاش‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی برای ارتقای راهکارهای حفاظت از کیفیت خاک دانست.

دکتر محمدزاده، روی این نکته تصریح کرد که صیانت از کیفیت خاک، محیط زیست و کشاورزی بایستی براساس استفاده از فناوری‌های نوین و دانش دانشگاهی روز باشد.

اهمیت خاک، جهانی است

دکتر حمیدرضا متین‌فر، مدیر گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان در این همایش، در سخنانی، اهمیت خاک را برای حاضران، تبیین کرد.

دکتر متین‌فر، اهمیت خاک را تا بدانجا دانست که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سال 2015 میلادی را به‌عنوان سال جهانی خاک، اعلام کرد.

وی توضیح داد درباره این موضوع که اهمیت خاک تا جایی است که یک روز در سال به‌عنوان روز خاک نام‌گذاری شده است و هر سال، آیین‌های مختلفی در کشورها از جمله ایران درباره اهمیت خاک برگزار می‌شود.

مدیر گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان با استناد به آمار، تحلیل کرد که 95 درصد منشاء غذای انسان، خاک است.

وی گریزی به ادبیات غنی فارسی زد که براساس آن، خاک، آغاز و پایان راه است.

دکتر متین‌فر در بخش دیگری از گفته‌هایش از مسائلی همچون فرسایش و آلودگی خاک، سخن گفت و توجه به این نکته که همواره باید کوشش کرد کیفیت خاک، کاهش نیابد.

دانشیار دانشگاه لرستان، حفظ کیفیت خاک را مهم دانست؛ زیرا کیفیت خاک، تضمین‌کننده سلامت محصولات غذایی است.

وی با اشاره به نقش ماهواره‌ها در پایش خاک، این موضوع را تببین کرد که همواره بایستی در پایش خاک، از فناوری‌های سنجش از راه دور، ارزان و به‌روز استفاده کرد تا هزینه‌ها کاهش یابند و کارایی پایش خاک، تقویت شود.

گفتنی است در این همایش، سخنرانان دیگری همچون دکتر محبوبه جلالی، دکتر افسانه عالی‌نژادیان، از دانشگاه لرستان و دکتر میر از سازمان جهاد کشاورزی لرستان، درباره اهمیت خاک، موضوعات علمی را بیان کردند.

همایش گرامیداشت روز جهانی خاک را انجمن علمی، دانشجویی خاک با همکاری گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار کرد.

انجمن‌های علمی دانشجویی، زیرنظر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان فعالیت می‌کنند.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۹/۲۱ - ۱۶:۵۶
۶۰۲ بازدید