اخبار

نشست ارائه گزارش دو طرح فرصت مطالعاتی تحقیقاتی و مسئله‌محور برگزار شد

۱۴۰۱/۰۶/۰۲

نشست ارائه و دفاع از تعداد دو طرح فرصت مطالعاتی تحقیقاتی و کاربردی که توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان انجام شده‌اند برگزار شد تا رویکردهای برون‌دانشگاهی مسئله‌محور، تقویت شوند.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، طرح‌های فرصت مطالعاتی با رویکرد مسئله‌محوری زیر نظر مدیریت ارتباط با جامعه و کارآفرینی (ارتباط با جامعه و صنعت) دانشگاه لرستان انجام می‌شوند.

این مدیریت زیرنظر معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان فعالیت می‌کند.

هدف از اجرای این‌گونه طرح‌ها، گسترش نهادمند و پایدار ارتباط بین دانشگاه با جامعه و در راستای افزایش اثرگذاری نهاد دانشگاه برای کاستن از مسائل و مشکلات جامعه در بخش‌های گوناگون است.

مشخصات دو طرح فرصت مطالعاتی که در تاریخ 26 مردادماه در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، نشست ارائه و دفاع آن‌ها برگزار شد عبارت است از:

الفـ طرح فرصت مطالعاتی ارتباط با جامعه و کارآفرینی دکتر سمیرا پاکباز، عضو هیئت علمی گروه آموزشی گیاهپزشکی، با عنوان «بررسی میزان پراکنش بیماری‌زایی و خسارت بیماری‌های مهم ویروسی در مزارع چغندر قند استان همدان و ارائه راهکارهایی جهت افزایش عملکرد محصول» که با حضور نماینده دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان، مدیر گروه و دانشجویان، نشست دفاع از آن در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد.

مدت اجرای این طرح مطالعاتی، پژوهشی، تحقیقاتی و کاربردی، شش ماه بوده است.

ب ـ طرح فرصت مطالعاتی ارتباط با جامعه و کارآفرینی دکتر کورش عزیزی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی گیاهپزشکی با عنوان «بررسی بیماری‌زایی میزان خسارت نوسانات جمعیتی و پراکنش نماتد انگل گیاهی Pratylenchoides ritteri در مزارع حبوبات استان لرستان و ارائه راهکارهای کنترلی آن به منظور افزایش تولید» که با حضور نماینده مدیریت ارتباط با صنعت و دانشگاه لرستان، مدیر گروه و دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، نشست دفاع از آن برگزار شد.

این طرح تحقیقاتی مسئله‌محور به سفارش شرکت سبزکاوشان زیست کشت توسط دکتر کورش عزیزی عضو هیئت علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه لرستان برای کمک به افزایش تولید حبوبات انجام شد.

در این طرح 250 مزرعه حبوبات شامل باقلا، سویا، عدس، لوبیا، ماش و نخود جهت ردیابی نماتد انگل گیاهی Pratylenchoides ritteri مورد نمونه‌برداری قرار گرفتند و پراکنش نماتد انگل گیاهی در شهرستان‏های مختلف استان لرستان مشخص شد. در بین مزارع مختلف کمترین درصد فراوانی در مزارع ماش ( درصد44) و بیشترین در مزارع سویا (78 درصد) بود.

همچنین بیشترین پراکنش این نماتد از بین شهرستان‏های مختلف استان لرستان مربوط به شهرستان الیگودرز با 66 درصد و کمترین پراکنش در شهرستان رومشکان با 47 درصد بود که نشان‌دهنده پراکنش زیاد این نماتد در مزارع مختلف حبوبات استان لرستان است.

بررسی بیماری‏زایی نماتد Pratylenchoides ritteri روی شش گیاه حبوبات نشان داد که همه گیاهان مورد بررسی میزبان این نماتد بودند و این نماتد باعث کاهش عملکرد گیاهان می‏شود که برای اولین بار در دنیا صورت گرفته است.

ترکیبات جدیدی که توسط شرکت سبزکاوشان زیست کشن تهیه و تولید شدند جهت کنترل این نماتد استفاده شد؛ از جمله سرکه چوب، کلروکربوکسلیک اسد و سدیم دی‌اکتیل سولفوسوکسینات که باعث از بین رفتن 32 تا 100 درصدی این نماتد انگل گیاهی می‏شدند و به‌وسیله این ترکیبات دوستدار محیط‌زیست خسارت این نماتد در مزارع حبوبات کاهش پیدا میکند.

تعداد دو مقاله پژوهشی و یک مقاله همایشی به‌موجب انجام این طرح پژوهشی، تحقیقاتی و مسئله‌محور در مجلات علمی انتشار یافت و دستاوردهای دیگر این طرح، در آینده در مجلات علمی منتشر می‌شود.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۱۸:۰۵
۴۷۶ بازدید