اخبار

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دانشگاه لرستان و اداره کل محیط‌زیست استان، امضا و مبادله شد

۱۴۰۱/۰۳/۱۷

همزمان با هفته‌ی محیط‌زیست، تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک بین دانشگاه لرستان و اداره کل محیط‌زیست استان لرستان، از سوی دو طرف، امضا و مبادله شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، صبح روز سه‌شنبه، 17 خردادماه، با حضور دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان و دکتر علی سالاروند، مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان، در محل حوزه ریاست دانشگاه لرستان، تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک با رویکرد مسئله‌محوری برای کاستن از مشکلات محیط‌زیستی استان، به امضای دو طرف رسید و مبادله شد.

قرآن کریم، یک نگاه جامع به محیط‌زیست دارد

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان در این نشست، گفت:«قرآن کریم،‌یک نگاه جامع مادی و معنوی نسبت به مقوله‌ی محیط‌زیست دارد؛ از نگاه مادی، ما باید یک محیط زیست پاک برای زندگی انسان داشته باشیم؛ از نگاه معنوی نیز می‌بایست همواره به یاد داشته باشیم که امکانات و منابع موجود را خالق هستی به انسان داده است و بدانیم که چگونه از منابع باید به‌صورت صحیح، استفاده کنیم».

دکتر نظری، توضیح داد:«از منظر قرآن کریم، نهج‌البلاغه و سایر آموزه‌های دینی، شهر پاک، پیوسته در حال رشد و نشاط است و برعکس، شهر ناپاک، مدام در حال غرق‌شدن در بدبختی و خواری است».

وی، تشریح کرد:«برای مثال، نگاه قرآن کریم به درخت، بر این مبناست که درخت از نظر مادی برای انسان، سایه، میوه و سایر مزایای محیط‌زیستی دارد و از نگاه معنوی نیز، به انسان گوشزد می‌کند که زندگی، مرگ و معاد، چگونه است».

سرپرست دانشگاه لرستان، تصریح کرد: «برخلاف برخی نظرات که می‌گویند توجه به منابع طبیعی، محیط‌زیست و حیوانات از جمله مفاهیم مدرن امروزی است این‌گونه مباحث از آموزه‌های دینی، محسوب می‌شوند».

دکتر نظری، افزود: «همکاری بین دانشگاه لرستان و اداره کل محیط‌زیست استان لرستان بر این مبنا، بایستی گسترش یابد که تعهد به صیانت از محیط‌زیست، به یک گفتمان عمومی در جامعه، تبدیل شود».

وی، اظهار داشت: «همچنین، دانشگاه لرستان، این آمادگی را دارد که در زمینه‌ی گسترش آموزش‌های علمی کاربردی، همکاری‌های خود را با اداره کل محیط‌زیست استان، گسترش دهد».

سرپرست دانشگاه لرستان، تأکید کرد: «ما در استان لرستان، دارای مسائل و مشکلاتی در حوزه‌های محیط‌زیست هستیم که باید با رویکرد مسئله‌محوری و کاربردی، دانشگاه لرستان و اداره کل محیط‌زیست استان بتوانند با هم‌ياری یکدیگر، چالش‌ها را رفع کنند».

دانشگاه لرستان، یک دانشگاه جامع دارای ظرفیت‌های بالاست

دکتر علی سالاروند، مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان در این نشست، گفت: «ما دانشگاه لرستان را یک دانشگاه جامع استانی و دارای ظرفیت‌های بالا برای همکاری‌های مشترک، می‌دانیم».

دکتر سالاروند، توضیح داد: «ما این آمادگی را داریم که آزمایشگاه دانشگاه لرستان در صورتی که همه‌ی شرایط جامع بودن را داشته باشد به عنوان آزمایشگاه معتمد اداره کل محیط‌زیست استان لرستان معرفی شود که البته برای دانشگاه نیز درآمدزایی خواهد داشت».

وی، اظهار داشت:«در صورتی که آزمایشگاه دانشگاه لرستان به‌عنوان آزمایشگاه معتمد معرفی شود صنایع داخل و خارج استان می‌توانند از خدمات این آزمایشگاه، استفاده کنند».

مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان، بیان کرد: «عملکرد دانشگاه لرستان در زمینه‌ی ارتقای شاخص‌های مدیریت سبز، از نظر ما، مطلوب بوده است که باید از جناب آقای دکتر سلیمانی‌مطلق {مسئول مدیریت سبز دانشگاه}، تشکر کنم».

دکتر سالاروند، افزود: «در بحث آموزش مدیریت سبز نیز، دانشگاه لرستان می‌تواند براساس ظرفیت‌های بالایی که دارد این مهم را در سطح استان برعهده بگیرد و خدمات آموزشی خویش را، ارائه کند».

وی، توصیه کرد برای اجرای هرچه جامع‌تر برنامه‌های مدیریت سبز، یکی از دانشکده‌های دانشگاه لرستان در زمینه‌ی مدیریت سبز، به عنوان «دانشکده‌ی سبز»، معرفی شود.

حفظ محیط‌زیست، وظیفه‌ای است همگانی

دکتر مصطفی‌ کرم‌پور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان در این نشست گفت:«حفظ محیط‌زیست باید به یک وظیفه‌ی همگانی در همه سطوح جامعه، تبدیل شود».

دکتر کرم‌پور، توضیح داد: «محیط‌زیست هم فرصت است هم چالش و این، بستگی به آن دارد که نوع نگاه ما انسان‌ها به محیط‌زیست چگونه باشد».

وی، اظهار داشت: «دانشگاه لرستان این آمادگی را دارد به‌ویژه در بخش هوش مصنوعی با داران بودن اعضای هیئت علمی جوان و توانمند با روحیه جهادی، به کمک بخش‌های محیط‌زیست، کشاورزی، منابع طبیعی، جنگل‌داری و ... بیاید تا از مشکلات استان، با همکاری همدیگر، بکاهیم».

تفاهم‌نامه، محصول چند ماه کار کارشناسی است

دکتر سعید محمدزاده، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان در این نشست، گفت: «محتوای تفاهم‌نامه‌ی بین دانشگاه لرستان و اداره کل محیط‌زیست استان لرستان، محصول سه تا چهار ماه فعالیت کارشناسی و برآیند نشست‌های متعدد است».

دکتر محمدزاده، تصریح کرد: «هدف تفاهم‌نامه آن است که بتوانیم نقش و اثرگذاری دانشگاه لرستان در رفع مشکلات و چالش‌های استان را ارتقاء بدهیم».

وی اظهار داشت: «اگر محتوای تفاهم‌نامه به‌طور کامل، اجرا شود می‌تواند باعث حرکت تحولی و افزایش بهره‌وری شود».

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، تشریح کرد: «دانشگاه لرستان، ظرفیت‌های بالایی در زمینه‌ی برگزاری انواع کارگاه‌ها و استارتاپ‌ها دارد و باید تلاش کنیم در حوزه‌های محیط‌زیست، این‌‌ها، برگزار و تقویت شوند».

دکتر محمدزاده، تبیین کرد: «وقتی دانشگاه لرستان، آزمایشگاه باکیفیت دارای انواع تجهیزات پیشرفته دارد توقع ما این است که آزمایشگاه دانشگاه لرستان از سوی اداره کل محیط‌زیست استان، به‌عنوان آزمایشگاه مرجع و معتمد حوزه‌ی محیط‌زیست استان، معرفی شود».

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۱۸:۳۰
۲۵۲ بازدید